Psikoloji Portalı Bilgi Hizmeti

2005

Öğrenme

Organizmanın yaşamını sürdürebilmesi için çevresindeki değişmelere başarılı olarak uyum sağlaması gerekmektedir.Etkin uyum sağlama öğrenmeyle mümkündür.Duruma uygun tepkiyi verme,çevreye nasıl uyum sağlanması gerektiğini öğrenme yaşamı sürdürebilmek için İnsan bazı gereksinimlerini otomatik olarak karşılama sistemlerine sahiptir.Otomatik olarak nefes alıp verir.Kan şekeri düştüğünde otomatik olarak kana şeker salgılanır.Bu otomatik uyum sürecine hemostatik mekanizma adı verilir.Bu mekanizmanın işlevi insanda fizyolojik dengeyi sürdürmektedir.Ayrıca insanın doğuştan getirdiği refleksler yaşamı sürdürmeyi yani kalımı sağlamaktadır.Ancak hemostatik mekanizma ve refleksler tüm gereksinimleri karşılamada ve her koşulda çevreye uyum sağlamada yetersiz kalmaktadır.

Bir canlı türünün uzun süre yaşayabilmesi açlık,susuzluk,cinsellik vb. fizyolojik gereksinimlerini doyurmasına bağlıdır.Hiçbir canlı türünün temel gereksinimlerini karşılamak için çevresinden nasıl yararlanacağını öğrenmeden yaşaması olanaksızdır.

Organizma yaşamını devam ettirebilmek için çevreye uyum sağlamada etkin olmak ve değişken çevrelerde gereksinimlerini gidermek durumundadır.Çevresindeki hangi öğelerin kalımı için olumlu,hangilerinin yaşamını engelleyici,hangi öğelerin de nötr olduğunu öğrenmek zorundadır.Örneğin;sandviç açlık gereksinimini giderdiği için olumlu bir öğedir.Ancak İnsan davranışlarının çoğunluğu öğrenilmiş davranışlardır.Örneğin,yürüme,konuşma,

yazma,giyinme vb. Bu davranışların nasıl oluştuğunu anlayabilmek için öğrenmenin tanımlanmasına ve öğrenme ilkelerinin neler olduğunun bilinmesine ihtiyaç vardır.

Öğrenmenin tüm psikologlarca kabul edilmiş bir tanımı yoktur.Çeşitli filozof ve eğitim psikologlarının yaptığı öğrenme tanımları şunlardır;

· Öğrenme,doğuştan gelen davranışları,eğilimleri,ve yorgunluk,ilaç vb. etkilerle gerçekleşen organizmanın geçici durumlarını kapsamayan,çevredeki etkileşimler yoluyla davranışların oluşturulması ya da değiştirilmesi sürecidir.

· İnsanın eğilimlerinde belli bir zaman diliminde oluşan bir değişmedir.

· Pekiştirme sonucunda davranışta ya da potansiyel davranışta oldukça sürekli bir değişme meydana gelmesidir.

· Yaşantı sonucunda davranışta ya da potansiyel davranışta meydana gelen kalıcı izli bir değişmedir.

Bireyin yaşantılarının bireyde oluşturduğu şeylerdir.

Öğrenmeyi özetle tanımlayacak olursak,davranışta gözlenebilir yaşantı ürünü,kalıcı izli bir değişmedir.